بيشتر
rahbari
آخرين ويرايش صفحه
سه‌شنبه 22 خرداد 1403 08:24:55
یکپارچه سازی خدمات
یکپارچه سازی خدمات

یکپارچه سازی خدمات سازمان امور دانشجویان از طریق راه اندازی و پشتیبانی از دو بستر زیر توسط دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی دنبال می شود:

•    مديريت داده‌های کليدی (MDM):
داده های کلیدی، به داده‌های حیاتی يک سازمان اطلاق می‌گردد که معمولا در یک یا چند سامانه اطلاعاتی به اشتراک گذاشته می‌شود. مدیریت داده‌های کلیدی یک رویکرد جامع از فرآیندهایی است که برای ایجاد، مدیریت و حفظ موجودیت‌های داده‌ای حیاتی کسب و کار یک سازمان استفاده می‌شود. این رویکرد شامل شناسایی، تعریف و حاکمیت بر داده‌هایی است که نماینده موجودیت‌های کلیدی کسب و کار مانند کاربران، مشتریان، محصولات، تامین کنندگان، مکان‌ها و موارد مشابه هستند. هدف از این رویکرد، حصول اطمینان از سازگاری، دقت و درستی داده‌های کلیدی (داده های پایه) در سامانه‌ها و برنامه‌های مختلف یک سازمان است. مدیریت داده های کلیدی، با ایجاد یک مرجع واحد و قابل اعتماد برای داده‌های کلیدی، بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری، بهبود کارآیی عملیاتی و بهبود کیفیت داده را فراهم می‌کند. در این راستا، بستر داده های کلیدی حوزه دانشجویی (شامل دانشجویان شاغل و دانش آموختگان) شکل داده شده است.  

•    بستر تبادل و مدیریت وب سرویس های درون و برون سازمانی (APIM&ESB):
بستر تبادل وب سرویس (Enterprise Service Bus) و مدیریت وب سرویس های (API Management) درون و برون سازمانی (موسوم به گذرگاه خدمات سازمانی)، سازمان را به سوی ايجاد بستری برای يکپارچه‌سازیی و مديريت ارتباطات بین سامانه های گوناگون سوق می دهد. با ايجاد اين بستر در سطوح مختلف معماری نرم‌افزار می توان بين مولفه‌های  غير متجانس و توليد شده توسط زبان‌های برنامه‌نويسی و پايگاه داده‌های مختلف ارتباط استاندارد و امن برقرار نمود. بطور مشخص، ارتباطات سامانه های درون سازمانی و ارتباطات بیرونی سازمان امور دانشجویان با سایر دستگاه های اجرایی (موسوم به استعلامات) از طریق بستر اختصاصی تبادل و مدیریت وب سرویس های این سازمان صورت می پذیرد.