rahbari
آرشیو خبر

اخبار

1402/11/12
دکتر صالحی در نشست معاونان دانشجویی:

پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور تکمیل خواهد شد

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان امور دانشجویان گفت: به منظور هوشمندسازی خدمات حوزه دانشجویی در راستای برنامه توسعه دولت هوشمند، سازمان امور دانشجویان به دنبال تکمیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور و فراهم آوردن امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی به استعلام های مورد نیاز دستگاه های اجرایی است.

پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور تکمیل خواهد شد
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دومین روز از هفتاد و سومین نشست معاونان دانشجویی برگزار شد. دکتر مصطفی صالحی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان امور دانشجویان گفت:‌ وی عنوان کرد: طبق قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب شهریور ۱۴۰۱ (موسوم به دوام یا مدام)، ۲۷ پایگاه اطلاعاتی پایه باید در کشور تشکیل شود که یکی از این پایگاه‌ها تحت عنوان پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور است، که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به طور مشخص سازمان امور دانشجویان متولی تکمیل این پایگاه می‌باشد.

دکتر صالحی گفت: شکل گیری پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور نیازمند کار همزمان و متناسب در پنج رکن مختلف داده، فناوری، حاکمیت، منابع انسانی و فرآیندها است. رکن اول، داده‌های استنادپذیر؛ وجود داده‌های مرتبط، با کیفیت بالا و قابل اعتماد اولین شرط این پایگاه است. تضمین صحت و سازگاری داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی و امنیت آن‌ها نیز از شرایط اساسی است. رکن دوم، زیرساخت‌های فناوری؛ داشتن زیرساخت‌های فناوری مطلوب، از جمله سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی و پردازش، نرم‌افزارها و سامانه‌ های لازم به ویژه استفاده از ابزارهای هوشمند، شبکه و امنیت مناسب برای پیاده‌سازی و اجرای سیستم‌های هوشمند و ارائه خدمات هوشمند امری ضروری است.

وی افزود: رکن سوم، حاکمیت، راهبرد و مدیریت؛ تعیین راهبرد مناسب برای داده محور شدن و استفاده از فناوری‌های هوشمند، مدیریت راهبردی و فرهنگ سازمانی منطبق با تغییرات ناشی از هوش مصنوعی از دیگر شرایط کلیدی است. رکن چهارم، افراد و منابع انسانی متخصص؛ وجود نیروی انسانی متخصص و مجرب در زمینه‌های مرتبط با هوشمندسازی و داده‌کاوی برای تعریف، پیاده‌سازی، نگهداری، توسعه و مدیریت فرایندها و سامانه‌های هوشمند ضروری است. رکن پنجم، فرآیندها و روال‌های دیجیتالی؛ پیاده سازی فرایندهای بهینه شده و بازمهندسی شده بر اساس رویکرد دیجیتالی شدن، شرایط ارائه خدمات هوشمند و بدون دخالت نیروی انسانی و استفاده بهینه از روش‌های هوشمند را فراهم خواهد کرد.

دکتر صالحی تصریح کرد: همان گونه که از عنوان این پایگاه مشخص است، پایگاه دو بخش اطلاعات و مدارک تحصیلی را شامل میشود که اولی ناظر به داده های مرتبط با دوران دانشجویی افراد و دومی داده های مربوط به دوران دانش‌آموختگی آنها است. هدف این است که بتوانیم بر اساس نقشه راهی که در سازمان امور دانشجویان برای تکمیل این پایگاه طرح ریزی شده است و با همراهی دانشگاه‌ها در برقراری ارتباطات لازم و انتقال و به روز رسانی داده ها، در نهایت پایگاهی حاصل شود که بتواند پاسخگوی نیازهای کشور و به طور مشخص دادن استعلام‌های بر خط و حذف فیزیکی استعلامات کاغذی را منجر شود.

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر